Menu/belka

26 września 2018

Karłatka

Chamaerops humilis









Gatunek palmy,który naturalnie rośnie w górach Atlasu w Maroku.
Jest wytrzymały i przystosowalny do różnych nawet trudnych warunków.
Wytrzymuje spadek temperatury do – 10 *C) i wilgoć,a także ciepło i suszę.
Lubi pełne słońce oraz stanowiska zacienione.

Gatunek łatwy w uprawie.
W drugim roku można ją wysadzać na miejsce stałe do ogrodu, gdzie osiągnie max. 2 m wysokości
i będzie prawdziwą atrakcją ogrodu.

Zimą potrzebuje widnego,zimnego pomieszczenia z temperaturą do + 7*C,
wtedy przechodzi stan spoczynku.

Wiosną, już na początku maja, należy wystawić ją na balkon,
najlepiej gdy prognozy przewidują kilka kolejnych, deszczowych dni.
Wtedy zaczyna wegetację.
Spędza tam czas do listopada.

Rośnie bardzo wolno.
Zazwyczaj występuje w formie wielu pni,odrosty zaczyna tworzyć
gdy osiągnie ok. 30 cm.
Nie należy ich zbyt wcześnie oddzielać od rodziny matecznej.


Wymaga ziemi dobrze przepuszczalnej o pH obojętnym.
Nie znosi wody stojącej w korzeniach,to prowadzi do zgnilizny korzeni.

Nawozimy od kwietnia do września nawozem do roślin zielonych lub nawozem specjalistycznym.
Przesadzamy wtedy,gdy korzenie rozsadzają donicę.

Najgroźniejsza dla karłatki jest wilgoć podłoża .
Po zimie bywa atakowana przez miseczniki i mszyce.

Moja spędziła całe upalne lato 2018 na balkonie.
Przyrost aczkolwiek powolny jest zauważalny.
Zabrałam ją jednak do domu - nocą spadki temperatury są już nawet w granicach 2-5*C
ale głównym powodem jest moje podejrzenie,że zaatakowały ją wełnowce.
Nie jestem tego pewna ale na to wskazuje wygląd liści od spodu oraz pokryty białą powłoką nowy młody liść.
Lupa nie ujawnia żadnych szkodników a jednak wygląd liści niepokoi mnie.








Na letnisku w 2019 r.



Październik 2019, już w mieszkaniu.






- 25 maja 2023 r. -
Karłatka jak zwykle od 5 lat, wiosnę i lato spędza na balkonie.
Rośnie ok a nawet za dobrze,ponieważ jej przyrosty sprawiają mi nieco kłopotu.
Nie chcę mieć palmowego krzaczyska, lecz normalną palmę, drzewo nawet z dużym pniem,jak tylko będę w stanie doczekać się takowego. Tymczasem moja karlatka postanowila obdarzyć mnie licznym potomstwem, na ktore nie wiem jak zareagować. Dwa przyrosty są już dość duże ale deformują moją palmę, nie tego się spodziewam po palmach (hi,hi,hi) a doastrzegam kolejny,który już przebił się ze swoją zielonością i niebawem wystrzeli w górę. Co to będzie za palma ???? Szok wizualny dla mnie...

Wracając do wpisu z 2018 r. i moich podejrzeń odnośnie białego nalotu na liściach palmy, muszę uzupełnić go o powzięte doświadczenia i lekturę. Biały woskowy nalot to naturalna cecha tego gatunku palm. I choć to czasami dziwnie wygląda, szczególnie budzi niepokój wyłaniający się nowy liść oblebiony białym puchem, to wszystko jest normalnością.
#
<< Powrót do strony głównej
<< Powrót do alfabetycznego spisu roślin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szablon wykonany przez TYLER. Wsparcie techniczne bloga WebLove.PL